Moja Ciąża

test
Planowanie ciąży u mężczyzn

Planowanie ciąży – o czym powinni pamiętać mężczyźni?

Staranie się o dziecko to często bardzo wyjątkowy moment w życiu każdej pary. Warto pamiętać, że to, czy starania zakończą się sukcesem, ciąża przebiegnie prawidłowo i bez powikłań, a maluch urodzi się zdrowy i będzie właściwie się rozwijał, zależy nie tylko od stanu zdrowia mamy, lecz także od kondycji taty. Z tego artykułu dowiesz się, o czym powinni pamiętać mężczyźni planujący powiększenie rodziny i jakich składników odżywczych nie może zabraknąć w ich diecie podczas starania się o ciążę.

 

Dieta mężczyzny w wieku rozrodczym

 

Odpowiednio zbilansowana, dopasowana do indywidualnych potrzeb dieta, to klucz do dobrego samopoczucia, szczupłej sylwetki, zdrowia i witalności. W przypadku mężczyzn w wieku rozrodczym to, co każdego dnia ląduje na ich talerzach, ma także ogromny wpływ na ich płodność i sprawność seksualną.

Posiłki mężczyzn planujących powiększenie rodziny powinny być przede wszystkim pełnowartościowe, czyli dostarczające wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu makro- i mikroelementów. Najzdrowszym rozwiązaniem będzie bazowanie ich na naturalnych, nieprzetworzonych składnikach, takich jak świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, nasiona, orzechy, warzywa strączkowe, a także naturalny nabiał, jaja i tłuste ryby.

 

Planowanie ciąży u mężczyzn

Najważniejsze składniki odżywcze dla mężczyzn

 

Idealna dieta to taka, która w pełni zaspokaja zapotrzebowanie na wszystkie makroelementy (białka, tłuszcze i węglowodany) oraz mikroskładniki (witaminy i minerały). Nie może zabraknąć w niej także błonnika pokarmowego i odpowiedniej ilości płynów. Choć w teorii wszystko brzmi prosto, zapotrzebowanie na poszczególne składniki, a także poziom ich przyswajalności to bardzo indywidualne kwestie. Właśnie dlatego zoptymalizowanie jadłospisu może wymagać często wielomiesięcznych obserwacji własnego organizmu i wykonywania regularnych badań profilaktycznych.

Składniki odżywcze, na które mężczyźni w wieku rozrodczym szczególnie powinni zwrócić uwagę to:

  • Cynk: to składnik mineralny o kluczowym dla męskiej płodności znaczeniu. Cynk ma wpływ na produkcję testosteronu, czyli męskiego hormonu płciowego. Dieta bogata w tę substancję może znacząco poprawić jakość i ilość nasienia i pozytywnie wpłynąć na żywotność plemników. Dobre źródła cynku to między innymi: grzyby, fasola czerwona, pestki dyni, zarodki pszenne, dziki ryż oraz tofu.
  • Selen: podobnie jak cynk, selen również uczestniczy w procesie produkcji nasienia i dojrzewania plemników. Odpowiednia podaż tego pierwiastka w diecie pozytywnie wpływa na jakość spermy, natomiast jego niedobór to częsta przyczyna niskiego libido i problemów z potencją. Najbogatszym źródłem selenu są orzechy brazylijskie. Znajdziesz go także w tuńczyku, łososiu, grzybach, jajkach i drobiu.
  • Witamina B6: wśród zalecanych witamin na płodność dla mężczyzn często wymienia się również te z grupy B. Witamina B6 wpływa całkowitą liczbę plemników, ich koncentrację, ruchliwość i ruch postępowy, a także odpowiada za prawidłową budowę materiału genetycznego. Znajdziemy ją między innymi w ciecierzycy, rybach, mięsie, ziemniakach i bananach.
  • Witamina B12: witamina B12, razem z cynkiem, pozytywnie wpływa na wydzielanie testosteronu, a ponadto zwiększa zdolność spermy do zapłodnienia, a tym samym szansę na zagnieżdżenie się zarodka i zajście w ciążę. Witamina B12 występuje tylko w produktach odzwierzęcych – najwięcej jest jej w czerwonym mięsie. Z tego powodu osoby na dietach wegańskich i wegetariańskich powinny pamiętać o regularnej suplementacji.
  • Kwas foliowy: wbrew pozorom nie tylko przyszłe mamy powinny pamiętać o odpowiedniej podaży kwasu foliowego. Witamina B9 to substancja, która świetnie wpływa również na męską płodność. Dieta bogata w tę substancję zwiększa ilość plemników i reguluje procesy przemiany homocysteiny, a co za tym idzie, poprawia jakość nasienia. Znajdziesz ją między innymi w zielonych warzywach liściastych.
  • Astaksantyna: to jeden z najsilniejszych antyoksydantów. Liczne badania potwierdzają, że pochodząca z alg morskich astakstantyna, wraz z witaminą C i kwasem foliowym, wpływa na produkcję plemników, przedłuża ich żywotność i ruchliwość.

 

Witaminy na płodność dla mężczyzn

 

Szybki tryb życia, stres, nawał obowiązków i brak czasu na regenerację i odpoczynek mogą pogorszyć przyswajalność niektórych składników odżywczych z pożywienia, dlatego często, oprócz zbilansowanej diety, mężczyznom planującym powiększenie rodziny zaleca się także dodatkową suplementację. Warto postawić na uniwersalny preparat, zawierający wszystkie kluczowe dla męskiej płodności substancje. Dobrym wyborem będzie na przykład Fertistim dla mężyczyzn, który oprócz wymienionych wyżej witamin i minerałów, wzbogacono także w ekstrakt z korzenia maca oraz ekstrakt z ziela buzdyganka.

 

fertistim

Płodność mężczyzn – co jeszcze ma na nią wpływ?

 

Mężczyźni będący w trakcie starania się o dziecko, powinni zadbać także o regularną aktywność fizyczną i, w miarę możliwości, unikać stresujących sytuacji. Niezbędne będzie także odstawienie lub znaczne ograniczenie wszelkich używek, takich jak alkohol i papierosy, które bardzo negatywnie wpływają na jakość nasienia. Ponadto zaleca się rezygnację z fast-foodów i innych wysoko przetworzonych produktów.

Odpowiednie przygotowanie do starania się o ciążę to nie tylko rola kobiet. Również ich partnerzy w tym czasie szczególnie powinni zadbać o swoje zdrowie. Kluczowa jest odpowiednia dieta i szeroko pojęty higieniczny tryb życia, a w razie konieczności – również odpowiednio dobrana suplementacja.

Wszystkie treści zamieszczone w Bazie Wiedzy dotyczące tematyki medycznej i zdrowotnej, mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować konsultacji ze specjalistą.